aA

Nieuws

DCMR onderzoekt: Hoge pieptoon in de Waalhaven

Vlak voor de avond van woensdag 31 januari krijgt de meldkamer van DCMR Milieudienst Rijnmond plots veel meldingen over geluidoverlast binnen. De bewoners van de Rotterdamse wijk Charlois melden een hoge fluittoon als van een ouderwetse fluitketel vanuit de Waalhaven. Hierop maakt milieu-inspecteur Sjoerd zich klaar om uit te rukken voor nader onderzoek.

Op onderzoek

Even voor zeven uur komt inspecteur Sjoerd aan in het zogenoemde effectgebied: de Waalhaven. Op de oostzijde van de haven valt het geluid al te horen door het raam van de inspectiewagen naar beneden te rollen. Na eerst polshoogte te hebben genomen bij een melder in de woonwijk Charlois, snelt Sjoerd zich richting de Waalhaven. Het geluid is niet te missen en is afkomstig van groot zeeschip, dat aangemeerd ligt aan een van de kades.

De oorzaak van de pieptoon

Terwijl DCMR-inspecteur Sjoerd zijn onderzoek deed, heeft de meldkamer van DCMR het Havenbedrijf Rotterdam op de hoogte gebracht van de geluidhinder in de Waalhaven. Zij reageren direct door met een patrouillevaartuig met eigen inspecteurs ter plaatse te komen. Aangekomen in de Waalhaven overleggen de inspecteurs van het Havenbedrijf samen met Sjoerd. Ze zijn het er al snel over eens dat de pieptoon wordt veroorzaakt door het aangemeerde schip. De inspectie van het Havenbedrijf komt er al gauw achter dat het schip een zogenoemde verplichte ‘wash’ uitvoert. De lading van het schip wordt hierbij bedekt met stoom, om te voorkomen dat de lading verder afkoelt. Dit is de oorzaak van de hoge pieptoon.

De oplossing

In een situatie als deze wordt vaak gekozen voor een gezamenlijke aanpak. Het Havenbedrijf onderzoekt vanaf het water en inspecteur Sjoerd van DCMR blijft aan wal. Er is een gedragslijn waarin staat wie verantwoordelijk is wanneer een schip overlast veroorzaakt. Maar het gezamenlijke belang is dat de overlast zo snel mogelijk stopt. Het Havenbedrijf Rotterdam bleek in deze het bevoegd gezag en nam dus de leiding voor de oplossing. Het schip moest een andere ligplaats innemen, verder van de woonwijk Charlois vandaan. Met het schip is afgesproken dat tot ze verplaatst is er alleen werkzaamheden mogen plaatsvinden van 08.00 tot 20.00 uur. Voor de melders is het belangrijkste gelukt: zij kunnen rustig gaan slapen, zonder een hele nacht het geluid van een ouderwetse fluitketel te moeten aanhoren.

Bron: https://www.dcmr.nl/actueel/nieuws/dcmr-onderzoekt-hoge-pieptoon-de-waalhaven

al ruim 6.000 gedreven mensen bij 28 omgevingsdiensten. Omdat werken bij ons echt leuk én relevant is.
Zoek jouw ideale werkomgeving en ideale functie!

Werkenbijdeomgevingsdiensten.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?